Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lduvs.edu.ua/jspui/handle/123456789/595
Title: Інноваційний аспект професійної підготовки правоохоронців у закладі вищої освіти: вимоги до викладача
Authors: Тишакова, Л.Т.
Хайруліна, Н.Ф.
Tyshakova, Ludmila
Khairulina, Nailia
Keywords: якості викладача ВНЗ, інноваційна діяльність педагога, інноваційна діяльність правоохоронців, готовність до педагогічної діяльності, інноваційні технології, професіоналізм, професійна компетентність.
нее pedagogue’s qualities, innovative pedagogue’s activity, law enforcers’ activities, readiness th pedagogical activity, innovative technologies, professionalism, professional competence.
Issue Date: Feb-2021
Publisher: Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки.
Citation: Tyshakova L. T., Khairulina N. F. Innovative aspect of professional training of law enforcement officers at higher educational institutions: requirements to a pedagogue// Вісник Запорізького національного університету: зб. наук. праць. Педагогічні науки. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2020.- N 3 (36). Ч. ІІ.- C. 221-230.
Series/Report no.: ;DOI https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-33
Abstract: Стаття присвячена обґрунтуванню процесу оновлення вимог до викладача закладу вищої освіти та його ролі у професійній підготовці майбутніх правоохоронців у навчальному середовищі університету. Проаналізовано проблему формування полікультурної компетентності майбутнього фахівця, яка пов’язана із формуванням особистості педагога, його загальної культури, педагогічної майстерності. У публікації визначено, що у педагогіці сукупність професійно-зумовлених вимог до педагога визначається готовністю до педагогічної діяльності. Ознаками готовності викладача закладу вищої освіти до педагогічної діяльності, на нашу думку, є: педагогічна самосвідомість; емоційне позитивне ставлення до суб’єкта (курсанта), об’єкта (педагогічного процесу) і засобу діяльності (виховання та навчання); знання про структуру особистості курсанта, його вікові зміни, цілі й засоби педагогічного впливу в процесі її формування та розвитку; педагогічні уміння щодо організації і здійснення навчального та виховного впливів на особистість; прагнення спілкуватися зі слухачами, передаючи їм свої досвід та знання, відповідно до змісту і способів досягнення соціально значущих цілей. Доведено, що інноваційна діяльність викладача закладу вищої освіти передбачає: впровадження інноваційних технологій навчання, спрямованих на удосконалення цілісного навчально-виховного процесу ЗВО; стимулювання інноваційної, пошукової, творчої професійної діяльності; створення інноваційно-творчої атмосфери взаємодії між учасниками процесу навчання; формування інноваційних здібностей, а саме інноваційного мислення, уяви тощо.
The article is devoted to substantiating the renovation process of the HEE lecturers’ demands and their role in professional training of future law enforcement officers in the educational university environment. The problem of the formation of multicultural competence of the future specialist which is connected with the formation of the lecturer’s personality, his general culture, pedagogical skills, professional competence has been analyzed. It is determined that in pedagogics a set of professionally qualified requirements for a lecturer is defined by readiness for pedagogical activity. Signs of readiness for pedagogical activity, in our opinion, can be specified as follows: pedagogical self-awareness; emotionally positive attitude to the subject (student), object (pedagogical process) and means of the activity (education and training); knowledge of the structure of the cadet’s personality, his age changes, goals and means of pedagogical influence in the process of his formation and development; pedagogical skills in the organization and implementation of educational and upbringing influences on the personality; the desire to communicate with students passing them their experience and knowledge according to the content and ways to achieve socially significant goals. It has been proved that the innovative activity of the HEE lecturer provides the introduction of the innovative technologies directed to the perfection of the integral educational process of the higher educational institution; stimulation of the innovative, exploratory, creative professional activity; creating innovative and creative atmosphere of interaction between participants during the teaching process; formation of innovative abilities, namely innovative thinking, imagination, etc.
URI: http://dspace.lduvs.edu.ua/jspui/handle/123456789/595
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Хайруліна, стаття 1, стор.221-230 (1).pdf1.92 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.